090-713550 support@zoft80.com
Det är ofta som ACT! användare antingen delar eller synkronisera information med andra användare i olika tidszoner.

  • Hur schemalägger du ett konferenssamtal med 5 personer i 3 olika zoner?
  • Vad händer när du skickar en aktivitet med e-post eller kalenderinbjudan till en annan användare?

Lyckligtvis är detta något som ACT! tar hand om automatiskt och du behöver inte oroa sig alltför mycket om det. ACT! sparar tider i UTC (Coordinated Universal Time), eller GMT (Greenwich Mean Time). I grund och botten,  lagrar ACT! tiden i GMT och lokala inställningar på din dator kommer att bestämma din tidszon (TZ) offset. Kort sagt, baserat på datorns inställningar, ACT! tar data (datum & tid i databasen), konverterar och visar den rätta tiden för dig och alla andra användare.

Hur fungerar detta i praktiken?

Låt säga att jag har ett konferenssamtal fredag 7 oktober kl 16.00. Jag lägger det på min ACT! kalendern i min tid, ingen konvertering eller tillägg av tidszoner för andra användare.

Men om du öppnar huven och tittar in i databasen, kommer du att se tiden lagrad som 2010-10-07 15:00:00. Så, om jag synkronisera med en användare/server i en annan tidszon, är denna dag fortfarande lagrad som 2010-10-07 15:00:00.

ACT: s backend-databas (SQL Server) bryr sig inte om vilken TZ datorn är i, det är upp till ACT! programmet självt att konvertera och visa datumet korrekt. Nu, när användaren använder uppgifterna i sin dator, kommer ACT! automatiskt att omvandlar den till sin lokala tid. Om de är i Boston, kommer de att ha ett konferenssamtal planerat till 10:00 am, den 7 oktober.

Att skicka en aktivitet med e-post eller en kalender inbjudan fungerar på samma sätt. Det hjälps inte om någon i Boston schemalägger ett konferenssamtal 08:00 (EST) för sina kollegor i Kalifornien (5:00 am PST). Jag hoppas att detta hjälper dig att använda ACT! mer effektivt.

Obs: Det finns en varning för detta system. Om du är i en tidszon (t.ex. CST) schemalägger  för någon i en annan tidszon (t.ex. EST),  kommer du att behöva ta hänsyn till detta, dvs om någon i Pennsylvania specifikt säger ”schemalägg ett möte till 9:00 am”, måste du lägga den på din dator på 8:00 om du är i CST, 6:00 är om du är PST och så vidare. När ACT! synkroniserar kommer de nu att ha ett möte 9.00 am.