090-713550 support@zoft80.com

Manuell säkerhetskopiering är lätta att göra, men också lätt att glömma.

ACT! Scheduler/Schemaläggare kan automatisera uppgiften åt dig så att din databas backas upp på ett regelbundet schema till den plats du anger.

Så här aktiverar du den automatiska säkerhetskopieringen:

  1. I Act! väljer du Tools – Act! Scheduler
  2. Välj Create a task
  3. Välj PAD-filen för din databas
  4. Skriv inloggningsuppgifterna om du använder sådana
  5. Klicka på <Select a task> och välj Database backup, Next
  6. Nu kan du välja om även bilagor ska kopieras samt och du vill skydda backupen med ett lösenord, Next
  7. Du kan välja hur många generationer av backup som ska sparas, standard är 5, Next
  8. När ska säkerhetskopieringen göras? Allt från varje timme till varje månad.
  9. Välj vilken dag som första säkerhetskopieringen ska göras och det klockslag som den ska göras på nu och i framtiden. Tänk på att datorn/servern måste vara igång vid den tidpunkten. Next
  10. Om du vill ha ett mail när säkerhetskopieringen lyckats/misslyckats måste du ha satt upp E-mail Alerts, se första bilden på Act! Scheduler

Rekommenderar att du även sätter upp en aktivitet i Act! Scheduler som gör Database Maintenance, se punkt 5 ovan.

Vill du sen se till så att det finns en säkerhetskopia utanför huset kan du välja att lägga säkerhetskopiorna på Dropbox eller någon annan molntjänst. Läs mer på
Säker backup via Dropbox