ACT! och Microsoft ® SQL Server® kan av misstag identifieras som ett intrångshot av många anti-virus/brandväggsprogram. Detta beror på det sätt som ACT! och SQL Server installerade filer (t.ex. ACTSAGE.EXE, SQLSEVR.EXE, och andra) kommunicerar med andra arbetsstationer i ett nätverk och med Internet. Dessutom kan anti-virus/brandväggsprogram förhindra en lyckad installation av ACT!, integration med andra applikationer eller utnyttjande och synkronisering av databaser.

En lyckad integration är beroende av anti-virus/brandvägg och korrekt konfigurering av den för att tillåta ACT! och SQL Server att fungera normalt.

Ta reda på vilken Anti-virus/brandvägg som är installerad

Om du är osäker på vilken anti-virus/brandvägg du använder, kan du försöka ta reda på det genom att använda ett av följande alternativ:

  • Välj Start – Alla program och sedan leta efter anti-virus/brandvägg programvara.
  • Välj Start –  Kontrollpanelen – Lägg till/ta bort program och sedan leta efter anti-virus/brandväggsprogram.
  • Välj Start – Kör. Skriv ”services.msc” i fältet Öppna och välj OK. Dialogrutan Tjänster öppnas. Leta efter anti-virus/brandvägg i listan Tjänster.
  • För musen över ikonerna i aktivitetsfältet, i det nedre högra hörnet bredvid klockan. Varje ikon ska ge dig namnet på programmet som körs. Leta efter anti-virus/brandväggsprogramvara.

ACT! och SQL Server Process/Port Undantag

Vad är en process?
En process är det körbara program som körs.

Vad är en port?
En port är i princip den väg som data går igenom dubbelriktat och kommer att tilldelas beroende på applikation och funktion som använder det.

Vad är ett undantag?
Ett undantag är en regel eller utanförskap som är konfigurerad i anti-virus/brandvägg som gör att informationen som uppfyller vissa kriterier passerar utan att blockeras.

De flesta brandväggar kommer att fråga dig om tillåtelse när ACT! öppnas för första gången. Det är viktigt att tillåta alla processer från ACT! och SQL Server att passera via anti-virus/brandvägg. Om några processer är blockerade, kommer ACT! kanske inte att fungerar korrekt. Dessutom, med vissa brandväggar, kommer försök att stänga av dem, faktiskt att få dem att blockera nätverkstrafiken. I händelse av att du blockerar en ACT! processen som körs, måste du gå in på de undantag eller avvikelser i anti-virus/brandvägg och ge full tillgång till processen och porten.

Som en riktlinje för optimal drift, följande ACT! och SQL Server processer/portar bör läggas som undantag i din anti-virus/brandväggsprogramvara:

Progra – sökväg
ACTSage.exe – C:\Program\ACT\ACT för Windows
ACTEmail.exe – C:\Program\ACT\ACT för Windows
Act.Framework.Synchronization.Service.exe (Om du använder ACT! Network Synchronization) – C:\Program\ACT\ACT för Windows\ACT Network Sync
sqlservr.exe – C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.x\MSSQL\Binn
SQLBrowser.exe – C:\Program\Microsoft SQL Server\90\Shared

Protokoll – portnummer
TCP – 1433 (Standard SQL Server port)
UDP – 1434 (Standard SQL Server port)
TCP – 80 (Standard Web Port om du använder ACT! Internet Synkronisering eller ACT! by Sage Premium för web)
TCP – kontrollera portnummer om du använder Network Synkronisering
TCP – kontrollera portnummer om du använder Application Synkronisering
TCP – dynamiskt tilldelade ACTDIAG SQL Server port

Grundläggande konfiguration Anti-virus/brandvägg

En lista med vanligt förekommande anti-virus/brandvägg program anges nedan. Välj det program du använder. Svar på grundläggande instruktioner om hur du ställer in programvaran så att den fungerar med ACT! får du för respektive program:

Windows ®-brandväggen
AVG
BitDefender ® Internet Security
CA® Personal brandvägg
Comodo brandvägg
Eset Smart Security – Köp här
Kaspersky Internet Security – Köp här
McAfee® Internet Security – Köp här
Norton 360™
Norton™ Internet Security – Köp här
Outpost Pro brandvägg
Panda Antivirus Pro
Symantec™ Endpoint Protection
Trend Micro™ Internet Security – Köp här
ZoneAlarm®

Om ditt brandväggsprogram inte finns, eller för mer avancerade konfigurationsinställningar  hänvisas du till användarhandboken eller online-hjälpen för ditt anti-virus/brandväggsprogram för att få särskilt stöd.

Sage E-marketing for Act!
Användare av Sage E-marketing for Act! måste öppna portarna 80, 8080 och 443 i sina brandväggar.