ACT! och SQL Server Brandväggsregler

Medan ACT! är det program du ”ser” på skärmen är data lagrade i en Microsoft SQL Server-databas – möjligen på datorn, eventuellt på en server, beroende på din konfiguration.Ofta när ACT! ”inte fungerar”, eller är ”trasigt”, är det egentligen bara en nätverksanslutningsfråga, eller mer sannolikt ett problem med SQL Server.

De två största problemen är att SQL Server-tjänsten inte körs och brandväggsfrågor.

  • SQL Server Service – skriv services.msc i Start/Kör rutans sökfält i Windows, då visas en lista över alla program som körs i bakgrunden när datorn startar. Scrolla ned i listan och hitta SQL Server (ACT7), den tredje kolumnen skall innehålla Startad. Om det är någon gång som ACT! inte öppnar databasen, kolla detta först, eftersom det är den vanligaste.
  • Brandvägg – Windows- och/eller andra brandväggsprogram kan störa ACT <-> SQL-anslutning. Även att inaktivera brandväggen kan vara otillräckligt. Ibland kan regler för ACT!, SQL Server, SQL Browser och SQL TCP/UDP-portar behöva läggas till för att anslutningen skall fungera. Här är processen för att kontrollera/lägga till dessa regler (Obs, inställningen kan vara lite olika beroende på ACT och/eller SQL-versioner):
  1. Öppna Firewall Control Center, antingen via Kontrollpanelen, eller skriva brandvägg i Start/Kör rutans sökfält.
  2. Välj Tillåt ett program i Windows-brandväggen
  3. ACT!: Du kanske redan ser ACT! by Sage, om inte, välj Lägg till program och sedan väljer du din ACT! versionen.
  4. SQL Server: Välj Lägg till program igen, välj sedan Bläddra och bläddra till C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Binn och välj sqlservr.exe. Följ Öppna/OK anvisningarna tills du är tillbaka på brandväggsinställningar.
  5. SQL Browser: Ännu en gång väljer du Lägg till programBläddra igen och bläddra tillC:\Program\Microsoft SQL Server\90\Shared och välj sqlbrowser.exe (notera: ”90″ skulle kunna vara 80 eller 100 i sökvägen). Följ Öppna/OK tillbaka till Brandväggsinställningar.
  6. SQL TCP: Denna gång väljer du Lägg till port, skriver SQL TCP i fältet Namn1433 i fältet Port och se till att TCP är markerad. Klicka på OK.
  7. SQL UDP: Slutligen, välj Lägg till port igen, skriv SQL UDP i fältet Namn1434 i fältet Port och ändra radioknappen  till UDP.
  8. Klicka på OK för att stänga brandväggen.

Klart!