Google Alerts, är ett enkel och mycket effektivt sätt att hålla koll på vad andra säger om dig, din produkt, din webbplats, dina konkurrenter, din nisch och din hobby.Det är ingen tvekan om att dagens Internet är en social värld. Folk pratar och skvaller – positivt och negativt – om allt. Frågan är, vad säger de och varför skulle du vilja veta?

Svaret är enkelt. Du vill veta för att kunna erbjuda lösningar, skydda din image, vara till hjälp för människor, och vinna förtroende för dig själv och dina produkter. Du kan även upptäcka nya heta ämnen för att utveckla en ny produkt eller nisch webbplats.

Vad är ett Google Alerts?

Google Alerts är en gratistjänst som du kan konfigurera i ditt Google konto, det övervakar online-användning av något ämne eller villkor som du anger. Google skickar e-post till dig varje gång begreppet finns inom topp 20 hemsidor eller topp 10 nyhetsartiklar i Googles organiska sökresultat/index för den tidsperiod som du anger.

Skapa en Google Alerts

Det är lätt att skapa en alert, även om du inte har ett Google-konto eller Gmail-adress. Processen är enkel.

Först, gå till Google Alerts sida: http://www.google.com/alerts

Du ser detta formulär, som jag redan har fyllt i med exempeldata:

Du har tre alternativ för ”Hur ofta” fältet: när det händeren gång per dag eller en gång per vecka. Såvida du inte har ett mycket hett ämne som du behöver följa upp kontinuerligt rekommenderar jag att använda en gång per vecka.

Lägg märke till att jag har satt hela uttrycket inom citationstecken. Om du inte använder citationstecken, kommer dina alerts att innehålla resultat för alla ord du skriver in, inte bara den grupp av ord. (Breda kontra frasmatchade resultat.) Jag vill bara ha de nyhetsartiklar, blogginlägg, hemsidor etc. som innehåller frasen ”sage act” i sin helhet, så jag behöver citattecken.

Observera att Google Alerts tillåter avancerade sökningar. Det innebär att du kan använda plus- eller minustecknet för att inkludera eller exkludera vissa termer i sökfiltret. Detta är mycket användbart för avgränsa en viss nisch eller en specifik person (inklusive dig själv), eller begränsa dina resultat till vissa forum eller bloggar.

Du kan variera dina sökkriterier på en rad olika sätt, bland annat söka efter länkar till din webbplats!

I exemplet ovan använde jag min e-postadress för att visa dig att valfri e-postadress fungerar. Personligen föredrar jag att skapa ett Gmail-konto bara för Alert meddelanden. Min jobbmail hålls ren och jag samlar alla mina varningar på en plats.

När du har skapat en Alert, måste du verifiera att du äger den e-postadress.

Tips: Om du loggar in med ett Google-konto har du fler alternativ och mer kontroll över hur du hanterar dina varningar. Till exempel kan rapporterna skickas som ett Google Alert RSS-flöde i stället för att skickas till din e-post.

Den typ av information som skickas till dig kan vara ”Alla”, som jag har satt i exemplet, eller så kan du begränsa den till Bloggar, Nyheter, Video, Realtid eller Diskussioner.

Google Alerts är inte 100% korrekt eller garanterar att ge resultat hela tiden. Google Alerts kommer inte skicka information om sidor som inte finns i Googles index, material som är för gammalt eller resultat som inte visas högt upp i deras index/sökresultat.

Nu när du har ställt in Google Alert preferenser, vad kan man göra med resultatet?

Nästan allt du kan tänka dig! Men låt oss få ner det till en sex användbara idéer:

  1. Om du har en produkt, bevaka vad folk säger om den.
    I sökfältet placerar du din produkts namn inom citationstecken. Detta leder fram till en viktig punkt: välj dina sökkriterier klokt. Använd specifika termer som är unika för vad du letar efter så får du de resultat du vill ha. Genom att övervaka din produkt kan du få en känsla för vad folk tycker om den. Får produkten bra recensioner? Positiva kommentarer? Finns det frågor som måste hanteras? Resultaten kommer att berätta vad folk vill ha.
  2. Bakåtlänkar kan övervakas.
    Det hänger på de sökkriterier du använder. Eftersom Google Alerts tillåter komplex söksyntax kan du placera en söksträng som link:www.dindomain.com. Även om inte 100% korrekt, kommer du att få ett meddelande när någon länkar till din webbplats.
    Vill du ta reda på om någon länkar till en viss sida? Ändra sökkriterierna till något liknandelink:www.dindomain.com/din-sida.
  3. Kontrollera om någon plagierar dina artiklar.
    Det finns alltid flera rader med text som kommer att vara unik inom en artikel. Genom att placera de unika delarna i sökfältet så här, ”Min unika fras”, kommer Google Alerts att meddela dig om någon använder detta uttryck i sin artikel eller på sin egen webbplats. Var försiktig – det behöver inte vara ett plagiat. Men du kan besöka deras hemsida och ta reda på om det är.
  4. Upptäck heta ämnen inom en nisch.
    Google Alerts är ett bra sätt för att skapa nya produkter eller upptäcka heta trender. Välj ett nischämne du är intresserad av som en möjlig marknad. Placera termen –  nischämnet – i Google Alerts och resultaten till ”Diskussioner”. Finns det ett återkommande tema, fråga eller problem i diskussionerna? Om så är fallet, hitta produkten att sälja, gå till den plats där folk diskuterar om det, och låt dem veta – subtilt, förstås – att det finns en lösning!
  5. Kundservice och kontroll av ditt rykte.
    Om du har en missnöjd kund, är risken att de har ventilerat det någonstans och det de säger om din produkt eller tjänst är inte vackert.
    Regel 1: Motstå frestelsen att bli defensiv. Konfrontera inte individer eller börja skriva svar i forum, bloggar eller sociala nätverk om att denna person är xyz. (Det spelar ingen roll vad XYZ är.) 
    Regel 2: Be inte dina vänner och fans att försvara dig heller. Det finns inget värre än en diskussion som blir ett bombarderande med kommentarer i ett uppenbart försök att ventilera allas åsikter.
    Så vad göra, ska du ignorera det och hoppas det försvinner?
    Svaret är nej. Men du måste närma dig denna typ av situation mycket försiktigt. Först, ta ett steg tillbaka och utvärdera klagomålet. Har personen rätt i sitt omdöme? Om ja, stå upp och erkänn det. Gå så långt som att tacka dem för att de varnat dig om situationen och låt andra veta att du är villig att rätta till problemet.
    I en värld av online sociala interaktioner, att erkänna ett fel när du har fel påverkar ditt rykte positivt långt mer än det ursprungliga klagomålet påverkar dig negativt. Om du inte känner att klagomålen är befogade, berätta fakta – inte din åsikt – och låt andra fatta sina egna beslut om vad som hänt. Med uppriktiga fakta, kommer människor att misstro den som verkar klaga i onödan De kommer att uppskatta att du presenterat ärlig information. Ärlighet, logik, uppriktighet och öppenhet i sociala forum, bloggar, osv är mycket viktigt. Konfrontationer och defensiva ställningar kommer att leda till misstro.
  6. Övervaka dina konkurrenter.
    • Vad sägs om dem? Vad gör de?
    • Är de framgångsrika i det de gör?
    • Behöver du göra något för att hålla jämna steg med dina konkurrenter?

Ett sista tips:

Om ditt Google Alerts resultat inte är tillräckligt specifikt, använda negativa termer – minustecken före begreppet – i dina sökningar.

Till exempel: Låt oss säga att jag vill hitta information om ”sage act”, men jag vill inte ha inlägg eller tweets gjorda på Twitter. Då kan jag utesluta Twitter från mina resultat genom att ändra min sökterm så här:

”sage act” -site:twitter.com

Nu kommer mina resultat inte att omfatta Twitter inlägg eller tweets, men kommer att omfatta övriga kommentarer och bloggar och länkar till nisch ”sage act”.

Nu när jag har gett dig några idéer om hur man använder Google Alerts för att övervaka din webbplats, online rykte, och online-närvaro, jag hoppas att du kan se hur värdefull Google Alerts kan vara.

Här är ytterligare ett antal saker du kan bevaka: lediga arbeten, musikgruppers turnerande, ditt expertområde m.m.